Lenyomták az újakat a régi, jól ismert sorozatok a streamingeken

Mikrofilm

Megmérték, mit néztek a legszívesebben az emberek: a klasszikusnak számító, régóta futó sorozatok nyertek.

Az itthon is ismert Nielsen nevű közönségmérő  Amerikában 2020 óta méri nem csak a tévécsatornák, de a tévékészülékeken futó streamingplatformok nézettségét is. A legtöbben persze mobilon, tableten vagy épp laptopon fogyasztanak tartalmat, ezért bár a cég adatai nem lehetnek teljesen pontosak, így is sokat segítenek azonban, hogy tisztábban lássuk, melyik az a film vagy sorozat, ami valóban nagyon megy. A streamingek ugyanis legendásan titkolózóak a saját számaikkal kapcsolatban, jellemzően csak akkor állnak a nyilvánosság elé, ha dicsekedni akarnak.

A tavaly sztrájkoló írók és színészek egyik követelése azonban az volt, hogy ezek a platformok is legyenek transzparensebbek a nézettséget illetően. Ugyanis a tévécsatornákhoz hasonlóan az ezeken futó programok után is részesedést szerettek volna. Ha azonban nem tudható, hányan nézték az adott tartalmat, akkor a sikere után sem kaphatnak prémiumot. A követeléseikre válaszul a Netflix múlt év végén részletes adatsorral állt elő 2023 második félévének nézettségéről, amiből többek között kiderült, hogy az Éjjeli ügynök című sorozat és Jennifer Lopez bérgyilkos-mozija ment nagyon – mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be.

Már a Netflix számaiból is látszott, hogy milliók nézték az olyan, régen végetért, közkedvelt sorozatokat, mint a Szívek szállodája, a Seinfeld, a Jóbarátok vagy A hivatal. Ez a jelenség azonban a jelek szerint nem csak a Netflixre, de valamennyi streamingre igaz: a Nielsen most közzétett amerikai adatai alapján az emberek többsége 2023-ban inkább visszatért a jól ismert tartalmakhoz ahelyett, hogy belevetette volna magát az újdonságokba. Pedig ezúttal is bőven akadt néznivaló: a tengerentúlon 481 új sorozat jött ki – ez ugyan 24 százalékkal kevesebb, mint két éve, azaz könnyen lehet, hogy a Peak TV-nek nevezett sorozatreneszánsznak vége, de még mindig embertelen mennyiségű tartalom érkezik évről évre.

Ennek ellenére a legnézettebb sorozat egy 2011-2019 között futó dráma lett: a Briliáns elmék annak idején az USA Networkön futott, tavaly egyszerre ment a Netflixen és a Peacockon is. Egészen elképesztő, 57,7 milliárd percnyi nézettséget szedett össze.

A sorozat feltámadását és hihetetlen sikerét ebben a cikkünkben mutattuk be részletesen. A Nielsen soha ekkora nézettséget nem mért még streaminges műsornak; az eddigi rekorder A hivatal volt 2020-ban 57,13 milliárddal. A Briliáns elmék emellett is zsebrevághatott még néhány rekordot: a legtöbb hétig (15) és a legtöbb, egymást követő hétig (12) volt a legnézettebb a Nielsen mérése szerint, valamint megdöntötte az egyheti legtöbb nézett perc rekodját, hogy aztán még háromszor felülmúlja önmagát. A régebb óta futó vagy felvásárolt szériák toplistáján a második helyet a Bluey című gyerekeknek szóló ausztrál rajzfilm szerezte meg, amely 2018-ban indult az ABC Kidsen, majd 2019-ben a Disney Junioron, 2020-ban pedig a Disney+-on is bemutatkozott; utóbbin múlt évben 43,9 milliárd percnyi megtekintést szeredett össze. A harmadik a tévésorozatok veteránja, a 2003 óta töretlenül futó NCIS lett, amelyet a Netflixen és a Paramount+-on 39,4 milliárd percnyit néztek. A top 10-be olyan jól ismert címek is befértek, mint a Szívek szállodája (Netflix), az Agymenők (Max), a Grace klinika (Netflix), vagy a Jóbarátok (Max).

De térjünk vissza egy kicsit a Briliáns elmékhez! A sorozat sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy több mint tízmilliárd perccel többet nézték, mint a három legnézettebb friss, eredeti sorozatot összesen. Utóbbi listát ugyanis a Ted Lasso (Apple TV+) vezeti 16,9 milliárd perccel, amit az Éjjeli ügynök (Netflix) követ 14,4 milliárddal, majd a Ginny & Georgia (Netflix) 13,8 milliárddal. A top 10-et a Netflix uralja hét címmel, az Apple mellett a Prime Video (Jack Ryan) és a Disney+ (A mandalóri) is mindössze egy sorozattal fért be. A Ted Lasso győzelmét azonban már csak azért sem szabad lebecsülni, mert kevesebb epizódja van, mint vetélytársainak, ráadásul az azt sugárzó Apple TV+-nak is jóval kevesebb az előfizetője, mint a Netflixnek vagy a Disney+-nak. Ennek ellenére a számok jól mutatják, hogy az emberek többségének még mindig a jól ismert sorozatok felé húz a szíve. Ráadásul ezeknek egy-egy évadja jellemzően 20 körüli epizóddal futott, a manapság divatos 6-8-10 helyett, így nyilván nagyobb nézettséget is tudtak összeszedni, illetve az előfizetők hosszabb ideig nézték őket.

Hasonló tendencia figyelhető meg a mozifilmek között is: a toplistát az újdonságok helyett korábbi sikerek uralják – és persze animációs filmek, melyek jellemzően remekül mennek a streamingen, köszönhetően az ezeket újra és újra követelő gyerekeknek. A legnézettebb film a 2016-os Vaiana című rajzfilm lett a Disney+-on 11,6 milliárd percel; ezt a 2021-es Encanto követi 9,7 milliárddal, majd az előző év egyik legnagyobb sikere, a Super Mario Bros.: A film 8,8 milliárddal. Utóbbin kívül egyetlen új cím fért be a toplistába: az Elemi című Disney-animáció. Azaz úgy tűnik, hiába áldoznak milliárdokat a cégek az új filmekre és sorozatokra, az emberek a régebbi, jól ismert néznivalóra vágynak. Hamarosan a reklámok is megérkeznek a Netflixre és társaira, a kör pedig bezárul: a streaming is tévévé válik.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk