Földényi F. László

A gombnyomogató

Az Ai Weiwei. In Search of Humanity című kiállítás alkalmából

  • Földényi F. László
  • 2024. február 28.

Képzőművészet

Járkálok a rotterdami Kunsthal hatalmas termeiben, és miközben igyekszem a kiállított műveket nézni, a figyelmemet állandóan eltéríti mindaz, amiről már előzetesen is értesültem. Tudom, milyen gyerekkora volt, hogy 1957-ben, egyéves korában az apját politikai okokból száműzték, és ő tizenhat éves koráig szegénységben és száműzetésben nőtt fel.

Tudom, hogy 1981 és 1993 között New Yorkban a művészeti élet peremén tengődött, csak kevesek által ismerve, s közben Andy Warhol szeretett volna lenni. Tudom azt is, hogy hazatérve Pekingbe a legnemesebb célokért emelte fel a hangját, kiállt azokért, akik mellett csak kevesen mertek kiállni. Ismerem a történet későbbi részleteit is: hogy 2009-ben annyira megverték, hogy megsérült az agya, hogy 2011-ben lerombolták a műtermét, és ezután 81 napig vádemelés nélkül magánzárkában tartották fogva, hogy elkobozták az útlevelét és kiutazási tilalommal sújtották. És hogy ma is veszélyes lenne számára visszatérni a hazájába.

A körhinta

Tudom, hogy amíg Kínában élt, a műveivel állandó veszélynek tette ki magát. Világszerte sokan szolidárisak voltak vele, Václav Haveltől Adam Michniken át Elfriede Jelinekig, nem szólva a javára folytatott nemzetközi gyűjtésekről, a legnagyobb múzeumok erőfeszítéséről, hogy Kínát elhagyhassa, vagy legalább szabadon engedjék. Közismert, hogy világszerte fellép politikai aktivistaként. Még arról is hallottam, hogy burkoltan antiszemita kijelentései miatt nemrégiben egy londoni galéria visszamondta a kiállítását, majd ezt több más galéria is követte, s ő ezt a döntést a kínai kulturális forradalom rémtetteivel helyezte egy szintre.

A leginkább pedig azt tudom, hogy Aj Vej-vej jelenleg a világ egyik legismertebb képzőművésze. A műveiből rendezett blockbuster kiállítások, a pompásnál pompásabb hatalmas albumok, a róla szóló vagy általa írott könyvek tucatjai arról tanúskodnak, hogy nemcsak ismert, hanem népszerű is, aki mindenütt a legnagyobb nézőszámot biztosítja. A múzeumi boltokban vásárolható Aj Vej-vej-motívumokkal ellátott kávéscsészék, ceruzák, sálak, noteszfüzetek, szemüvegtokok és gyerekjátékok azt mutatják, hogy Aj Vej-vej ugyanannak az elgiccsesítésnek az áldozata, ami csak a legnagyobbakkal fordul elő: Matisse-szal, Van Goghgal vagy Miróval. Ők halottak. Aj Vej-vejt viszont már életében ráültették egy olyan körhintára, amelyről egyelőre, ha akarna, sem tudna leszállni. De valószínűleg nem is akar.

Teremről teremre a hatalmas és pompázatos installációkat nézve, egyre inkább egy vidámparkban éreztem magam. Olyan vidámparkban, ahol mégis komoly, gondterhelt, néha felháborodott, máskor döbbent arcot kell vágnom. És ettől kezdtem magam egy csapdában érezni.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza
Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja.

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.