Visszhang: könyv

Légrádi Gergely: Falaink

Visszhang

Egy általános iskolás kisfiú az orvosok számára is megmagyarázhatatlan betegséggel küzd, édesanyja egyedül neveli.

A regény cselekménye kettőjük belső monológjainak váltakozásából bontakozik ki. Két párhuzamos, ám különböző nézőpontból nézhetünk rá a fiú legváratlanabb pillanatokban érkező bénító rohamaira, iskolai konfliktusaira, valamint az anya azon ambíciójára, hogy fia ellátása mellett újra rajzolni, alkotni tudjon. Az eseményeket kísérő reflexióikból, olykor álmaikból és titkos vágyaikból rajzolódik ki a jelen és a múlt, miközben az életükből kilépő apához való viszonyuk is átalakul.

Bár a tördeléssel is egyértelművé tett nézőpontváltások mellett a szerző nyelvileg is igyekszik érzékeltetni a felnőtt és a gyerek beszélő szólamának elkülönülését, ez általában kimerül abban, hogy a kisfiú esetében a rövid tőmondatok dominálnak, egyes kifejezéseknek pedig nem érti a pontos jelentését. Sokkal többet azonban nem tudunk meg a környezetében figyelemzavarosként elkönyvelt, valójában az őt érő ingerekre rendkívül érzékenyen reagáló, a vizualitás terén kifejezetten erős koncentrációs képességekkel rendelkező gyerekről. Sem a nevét, sem a pontos életkorát nem ismerjük. Ez a fajta homályosság az anyánál is megmarad, még a társadalmi helyzetére sem igazán látunk rá. A karakterek vázlatszerűsége sajnos azt is megakadályozza, hogy a szöveg érzelmi csúcspontjának szánt párbeszéd, a fiú és az anya tudatának tulajdonképpeni összekapcsolódása valódi katarzist okozzon.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.